تبلیغات
مازرون نمایشmazronnamaesh - مطالب بهمن 1394
مازرون نمایشmazronnamaesh
دانش خود را هیچگاه احتکار نکنید / دکتر قریب
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


مازرون نمایش به ارسال اخبار، مطالب و موضوعاتی در باره نمایش های اجراء شده در مازندران می پردازد .

مدیر وبلاگ : حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظرتان در باره وبلاگ چیست؟






زمان ثبت : 1394-11-22 21:52:46

نیم نگاهی بر نمایش «امن ترین گوشه دنیا» در شهرستان جویبار

سایت نسخه هنر-حمیدرضا گل محمدی تواندشتی کارشناس نمایش؛

نمایش «امن ترین گوشه دنیا» به نویسندگی «پژمان شاهوردی» و به کارگردانی «کیوان ورشویی» از گروه تئاتر مهر وابسته به اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان جویبار از 17 بهمن ماه 94 به مدت پنج شب در سالن امفی تئاتر این اداره به روی صحنه رفت.

در این نمایش«عرفان مدانلو»، «شبنم ساداتی»، «افسانه مختابادی»، «سارینا مصلحی»، «پوریا علیجانی»، «عرفان جعفری»، «علی جلالی»، «علی رستملو» و «کوثر اکبرزاده» به ایفای نقش پردا ختند.

عوامل فنی این نمایش را «کوثر اکبرزاد» به عنوان منشی صحنه و گریم، «یونس رهبر» به عنوان طراحی نور و افکت و بروشور وپوستر، «سجاد علیجانی» به عنوان عکاس ، «ماجد مدانلو» به عنوان مدیر صحنه ، «کوثر نوازنده» به عنوان مدیر تدارکات و « معصومه مدانلو» به عنوان طراحی لباس این نمایش همکاری داشتند.

«پژمان شاهوردی» نویسنده این اثر متولد سال 1359 ازشهرستان بروجرد ، سال های سال در زمینه های تئاتر خیابانی، عروسکی و صحنه ای فعالیت دارد وی علاوه برکارگردانی به نویسندگی نیز می پردازد و درزمینه متون نمایشی آثار بسیاری در موضوعات مختلف و دفاع مقدسی به رشته تحریر در آورده است.

این نمایش در حوزه دفاع مقدس است و به گوشه ای از حماسه های مردم خرمشهر می پردازد کند. موقعیت زمانی نمایش مربوط به سال های بعد اتمام جنگ است و به خاطراتی در زمان جنگ می پردازد.

خلاصه داستان این نمایش به ماجرای پسری می پردازد که در زمان جنگ در خرمشهر پدر و مادرش را از دست داده ، خانواده ای او را تحت سرپرستی خود قرار داده و به عنوان فرزند خود بزرگش می کنند ، در خانواده ای که وی بزرگ شده است دختری هم سن سال خودش هم وجود داشت که همزمان در این خانواده تازمانی که به سن قانونی می رسند بزرگ می شوند، پسر به ماهیئت اصلی خویش پی می برد و به همین خاطر با دختری که خواهرش به حساب می آید به مسجد جامع خرمشهر می روند تا در محل شهادت پدر و مادرش حضور پیدا کنند، ماموران نگهبانی مسجد به آن ها مشکوک شده ایشان را به اتاقک نگهبانی هدایت کرده تا اینکه ماهیت این دخترو پسر مشخص شود و ....

نمایش در حول سه داستان موازی دختر و پسر، شخص کفش دزدی که از مسجد جامع کفش دزدی می کرد و شخصیت روان پریشی که به اتاقک نگهبانی مراجعه می کرد، دور می زند.

نمایش با موضوعی اجتماعی مربوط به زمان دفاع مقدس همرا با معضلات جنگ و با فضایی جدی و کمدی همراه است.

در صحنه های مختلف نمایش با یادآوری خاطرتی به زمان دفاع مقدس برمی گردند و مآموری که از آن ها بازجویی می کرد با تعریف خاطره پسر و دختر جوان پی به ماجرای خود و نامزدش می برد که در زمان کودکی همان پسر همراه با مادر پسرزمان یاری رساندن آن ها به شهادت رسیده اند.

نمایش به شیوه رئالیست«واقعی» اجرا شد و در صحنه هایی به خاطرات گذشته بر می گشت که با استفاده از نور فضاهایی سورئالیستی«فرا واقعی» ایجاد می شد که تنوع تصاویر در این نمایش شاهد بودیم.

مخاطبان با ورود به سالن با صدای یک موسیقی آرام و یک تابلو در زیر نور سبز روبرو می شدند که شروع خوبی را برای مخاطبان به همراه داشت تا اینکه بر صندلی های خود بنشینند، پس از نشست مخاطبان بر روی صندلی و سکوت حاکم بر سالن نمایش با نور تختی کار خود را آغاز کرد.

طراحی صحنه از یک دکور واحد و اقعی تشکیل شده بود که تعادل و توازن در صحنه نیز رعایت شده بود ، با رفتن نور لوازم صحنه عوض می شد و در هنگام تعویض صحنه پخش موسیقی ملایمی کمک می کرد که فشاری به مخاطبان در زمان تعویض دکور صحنه در تاریکی سالن وارد نشود.

این نمایش از طراحی نور و لباس مناسب برخوردار بود ، اما در طراحی گریم با ضعفی شدید مواجه بودیم.

کارگردانی به خوبی صورت پذیرفته بود و بازی بازیگران نقش سمیه، شخص روان پریش، نقش مادر و سرباز از لحاظ بیان، صدای رسا و انعطاف بدنی، بازی احساسی و زیر پوستی عملکرد خوب و قابل قبولی از خود بر جای گذاشتند. مخصوصا بازیگر نقش روان پریش که با حضورش در صحنه فضا را می شکند و شوکی بر نمایش وارد می سازد، که به روند رو به رشد نمایش کمک بسزایی کرده بود، اما بقیه بازیگران نتوانسته بودند بازی خوب و روانی از خود ارایه دهند و نبود بیان و صدای رسا، بازی احساسی و زیر پوستی به روند رو به رشد لطمه وارد کرده بودند ، و حتی یکی دو نفر از بازیگران با ته لهجه مازندرانی خود نیز به کار لطمه وارد کردند. با این وجود بازی در سکوت های خوبی برجای گذاشتند.

در پایان می توان گفت این نمایش از لحاظ کیفی در اجرا به بیش از 60 درصد موفقیت دست پیدا کرده است.

با توجه به بودجه و امکانات کم شهرستان جویبار و عدم حمایت گروه های تئاتری در استا ن بویژه در شهرستان جویبار هم اکنون همین یک گروه آن هم در شرایط سخت کاری در این شهرستان به فعالیت مشغول است.





نوع مطلب : اخبار News، 
برچسب ها : نیم نگاهی بر نمایش «امن ترین گوشه دنیا»، در شهرستان جویبار،
لینک های مرتبط : نسخه هنر، ایکنا، خبر آن لاین،
نقدی بر یک نمایشنامه حماسی/
در «امن‌ترین گوشه دنیا» چه می‌گذرد
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، نمایش «امن‌ترین گوشه دنیا»  به نویسندگی  «پژمان شاهوردی» و به کارگردانی «کیوان ورشویی» از گروه تئاتر مهر وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جویبار از 17 بهمن‌ماه به مدت پنج شب در سالن آمفی تئاتر این اداره به روی صحنه رفت.
در این نمایش «عرفان مدانلو»، «شبنم ساداتی»، «افسانه مختابادی»، «سارینا مصلحی»، «پوریا علیجانی»، «عرفان جعفری»، «علی جلالی»، «علی رستملو» و «کوثر اکبرزاده» به ایفای نقش پرداختند.
عوامل فنی  این نمایش را «کوثر اکبرزاد» به عنوان  منشی صحنه و گریم، «یونس رهبر» به عنوان طراحی نور و افکت و بروشور وپوستر، «سجاد علیجانی» به عنوان عکاس ، «ماجد مدانلو» به عنوان مدیر صحنه، «کوثر نوازنده» به عنوان مدیر تدارکات و «معصومه مدانلو» به عنوان طراحی لباس این نمایش همکاری داشتند.
«پژمان شاهوردی» نویسنده این اثر متولد سال 1359 از شهرستان  بروجرد، سال‌های سال  در زمینه‌های تئاتر خیابانی، عروسکی و صحنه‌ای فعالیت دارد؛ وی علاوه بر کارگردانی به نویسندگی نیز می‌پردازد و در زمینه متون نمایشی آثار بسیاری در موضوعات مختلف  و دفاع مقدسی به رشته تحریر در آورده است.
این نمایش در حوزه دفاع مقدس است و به گوشه‌ای از حماسه‌های مردم خرمشهر می‌پردازد، موقعیت زمانی نمایش مربوط به سال‌های  بعد اتمام جنگ است و به خاطراتی در زمان جنگ می پردازد.
خلاصه داستان این نمایش به ماجرای پسری می‌پردازد که در زمان جنگ در خرمشهر پدر و مادرش را از دست  داده، خانواده‌ای او را تحت سرپرستی خود قرار داده و به عنوان فرزند خود  بزرگش می‌کنند؛ در خانواده‌ای که وی بزرگ شده است، دختری هم سن سال خودش هم وجود داشت که همزمان در این خانواده تا زمانی که به سن قانونی می‌رسند بزرگ می‌شوند، پسر به ماهیت اصلی خویش پی می‌برد و به همین خاطر با دختری که خواهرش به حساب می‌آید به مسجد جامع خرمشهر می‌روند تا در محل شهادت پدر و مادرش حضور پیدا کنند، مأموران نگهبانی مسجد به آن‌ها مشکوک شده ایشان را به اتاقک نگهبانی هدایت کرده تا اینکه ماهیت این دختر و پسر مشخص شود و ... .
نمایش در حول سه داستان موازی دختر و پسر، شخص کفش دزدی که از مسجد جامع کفش دزدی می کرد و شخصیت روان پریشی که به اتاقک نگهبانی مراجعه می کرد، دور می‌زند.
نمایش با موضوعی اجتماعی مربوط به زمان دفاع مقدس همرا با معضلات جنگ و با فضایی جدی و کمدی همراه است؛ در صحنه‌های مختلف نمایش با یادآوری خاطراتی به زمان دفاع مقدس برمی‌گردند و  مأموری که از آن‌ها بازجویی می‌کرد با تعریف خاطره پسر و دختر جوان پی به ماجرای خود و نامزدش می‌برد که در زمان کودکی همان پسر همراه با مادر پسر زمان یاری رساندن آن‌ها به شهادت رسیده‌اند.
نمایش به شیوه  رئالیست «واقعی» اجرا شد و در صحنه‌هایی به خاطرات گذشته بر می‌گشت که با استفاده از نور فضاهایی سورئالیستی «فرا واقعی» ایجاد می‌شد که تنوع تصاویر در این نمایش شاهد بودیم.
مخاطبان با ورود به سالن با صدای یک موسیقی آرام و یک تابلو در زیر نور سبز روبرو می‌شدند که شروع خوبی را برای مخاطبان به همراه داشت تا اینکه بر صندلی‌های خود بنشینند، پس از نشست مخاطبان بر روی صندلی و سکوت حاکم بر سالن نمایش با نور تختی کار خود را آغاز کرد.
طراحی صحنه از یک دکور واحد و اقعی تشکیل شده بود که تعادل و توازن در صحنه نیز رعایت شده بود، با رفتن نور لوازم صحنه عوض می‌شد و در هنگام تعویض صحنه پخش موسیقی ملایمی کمک می‌کرد که فشاری به مخاطبان در زمان تعویض دکور صحنه در تاریکی سالن  وارد نشود.
این نمایش از طراحی نور و لباس مناسب برخوردار بود اما در طراحی گریم با ضعفی شدید مواجه بودیم؛ کارگردانی به خوبی صورت پذیرفته بود و بازی بازیگران  نقش سمیه، شخص روان‌پریش، نقش مادر و سرباز از لحاظ بیان، صدای رسا و انعطاف بدنی، بازی احساسی و زیر پوستی  عملکرد خوب و قابل قبولی از  خود بر جای گذاشتند.
مخصوصا بازیگر نقش روان‌پریش که با حضورش در صحنه  فضا را می‌شکند و  شوکی بر نمایش وارد می‌سازد، که به روند رو به رشد نمایش کمک بسزایی کرده بود اما بقیه بازیگران نتوانسته بودند بازی خوب و روانی از خود ارائه دهند و نبود بیان و صدای رسا، بازی احساسی و زیر پوستی به روند رو به رشد لطمه وارد کرده بودند  و حتی یکی دو نفر از بازیگران با ته لهجه مازندرانی خود نیز به کار لطمه وارد کردند با این وجود  بازی در سکوت‌های خوبی برجای گذاشتند.
 در پایان می‌توان گفت این نمایش از لحاظ کیفی در اجرا به بیش از 60 درصد موفقیت دست پیدا کرده است.
حمیدرضا گل‌محمدی



نوع مطلب : اخبار News، 
برچسب ها : نقدی بر یک نمایشنامه حماسی، / در «امن‌ترین گوشه دنیا»، چه می‌گذرد،
لینک های مرتبط : نسخه هنر، ایکنا، خبر ان لاین،
نمایش دفاع مقدسی «امن‌ترین گوشه دنیا» در جویبار به روی صحنه رفت
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به نقل از گروه نمایش مهر شهرستان جویبار وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جویبار، نمایش دفاع مقدسی «امن‌ترین گوشه دنیا» به نویسندگی «پژمان شاهوردی» و کارگردانی «کیوان ورشویی» 17 بهمن‌ماه به‌ روی صحنه رفت.
در این نمایش عرفان مدانلو، شبنم ساداتی، افسانه مختابادی، سارینا مصلحی، پوریا علیجانی، عرفان جعفری، علی جلالی، علی رستملو و کوثر اکبرزاده به ایفای نقش می‌پردازند.
کوثر اکبرزاده، منشی صحنه این نمایش است و مهدی حسن‌زاده طراحی صحنه، یونس رهبر طراحی بروشور، افکت و نور، معصومه مدانلو طراحی لباس این نمایش را برعهده دارند.
این نمایش به مدت پنج شب در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جویبار اجرا خواهد شد.




نوع مطلب : اخبار News، 
برچسب ها : نمایش دفاع مقدسی «امن‌ترین گوشه دنیا» در جویبار به روی صحنه رفت،
لینک های مرتبط : ایکنا،


گزارش تصویری کارگاه تخصصی نمایش در ساری

|
کارگاه آموزشی فنون بازیگری و کارگردانی نوین 23 دی ماه با حضور کورش زارعی عضو شورای مرکزی انجمن نمایش سازمان بسیج هنرمندان کشور و 35 تن از هنرمندان بسیجی رشته نمایش استان مازندران در مرکز آموزش امامت سپاه کربلا برگزار شد .

 

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری سیمرغ، کارگاه  آموزشی فنون بازیگری و کارگردانی نوین 23 دی ماه با حضور کورش زارعی عضو شورای مرکزی انجمن نمایش سازمان بسیج هنرمندان کشور و 35 تن از هنرمندان بسیجی رشته نمایش استان مازندران در مرکز آموزش امامت سپاه کربلا برگزار شد.

در پایان این دوره گواهینامه دوره اموزشی به شرکت کنندگان اعطا شد.





 







نوع مطلب : اخبار News، عکس Photo، 
برچسب ها : گزارش تصویری کارگاه تخصصی نمایش در ساری،
لینک های مرتبط :



کارگاه تخصصی نمایش در ساری برگزارشد

  |
کارگاه آموزشی فنون بازیگری و کارگردانی نوین 23 دی ماه با حضور کورش زارعی عضو شورای مرکزی انجمن نمایش سازمان بسیج هنرمندان کشور و 35 تن از هنرمندان بسیجی رشته نمایش استان مازندران در مرکز آموزش امامت سپاه کربلا برگزار شد.







به گزارش پایگاه تحلیلی خبری سیمرغ ، در مراسم آغازین این کارگاه آموزشی، عسگری نورزاده معلم مدیر تربیت و آموزش سازمان بسیج هنرمندان استان مازندران با اشاره به این مطلب امروزه ما وارث خون های پاکی هستیم که هنرمندانه همه وجودشان را در راه خدا اهداء کرد ه ا ند،گفت: هنرمند در درجه اول بایستی درون خودش را از زشتی ها تصفیه کند و منیت را از خود دور سازد تا در مسیر سعادت مندی گام بردارد.

وی با اشاره  به آیاتی از کلام الله مجید افزود: در قران مجید این کلام الهی امده است که  سه چیز است انسان را به نور تبدیل می کند، کسی که  همه چیز را به زیبایی می بیند، دوم کسی که در راه دانایی گام بر می دارد و سوم این که اخلاق  مدار باشد و اخلاق حسنه داشته باشد، اگر هنرمند این سه چیز را در خود داشته باشد به  نور تبدیل می شود.

معلم  با اشاره به این مطلب که هنرمندان واقعی کسانی هستند که در راه خدا و برای خدا گام بر می دارند  ادامه داد: انسان  زمانی به درجه کمال و معرفت می رسد که استعداد های درونی اش را به فعلیت برساند.

مسئول تربیت سازمان بسیج هنرمندان مازندران تصریح کرد:  بزرگترین مشکل بشریت بحران معنویت است و بشریت امروز نمی داند که  به کدام سمت حرکت می کند و رسالت هنرمندان در این بحره از زمان این است با گام برداشتن در مسیر الهی این مهم را تحقق بخشند.

در ادامه کوروش زارعی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و عضو شورای مرکزی انجمن نمایش بسیج هنرمندان  کشور، استاد این دوره اموزشی در رابطه  با فنون بازیگری و کارگردانی مطالبی را ارایه کرد و گفت: مهمترین چیزی که یک بازیگر به آن اشراف داشته باشد باید بفهمد که کارش چیست و چه کاری باید در صحنه انجام بدهد و بداند که نیاز به چه ابزاری دارد. بازیگر باید دارای یک بدن وبیان قدرتمندی باشد و عواطف و احساسات را در خود خوب تربیت کند.

وی  با ارائه این مطلب که یک بازیگر قبل از اینکه دست به خلق یک نقش بزند و آن را بیافریند بایستی عنصر باور پذیری را در خود تقویت کند وی افزود:  یک بازیگر درمرحله اول باید نقش را باور کند و در نقش صداقت داشته باشد تا اینکه تماشاگر او را باور کند و بپذیرد. صداقت و صادقانه بازی کردن باعث می شود که ارائه نقش هم برای بازیگر و هم برای تماشاگر دلپذیر باشد، پس بازیگر خود را باید در رویدادها و موقعیت های سخت قرار دهد و با ممارست طولانی به این مهم دست پیدا کند.

زارعی ادامه داد: هرصنعت کاری یک ابزار خاصی برای خودش دارد که می تواند با ان ابزار کار خود را به سرانجام برسان، اما یک بازیگر ابزاری چون بدن و بیان و احساس دارد که با ممارست و تمرین می تواند بازیگر خوبی شود .

عضو شورای مرکزی انجمن نمایش سازمان بسیج هنرمندان کشور با اشاره به این مطلب که  شما قبل از اینکه یک بازیگر خوبی شده باشید بایستی  بینده خوبی باشید خاطرنشان کرد: عنصر دیداری و شنیداری دو عنصر مهمی است که بازیگر با تربیت درست آن می تواند تماشاگر را در کشفیاتی که او در صحنه به هنگام ایفای نقش دارد یا انجام می دهد او را به داخل صحنه و درون نمایش بکشاند و تمام حواس و توجه اش را به خود و اثر معطوف  کند. بازیگر نباید  در رویدادی که قرار گرفته است پیغام رسان باشد، بازیگر باید دست به کار ها و اعمالی  بزند که گستره رویداد را گسترش دهد، هر چه رویداد سخت تر و پیچیده تر باشد تلاش و عمل بازیگر خلاقانه تر و گسترده تر میباشد، بازیگر باید رویداد را از یک نقطه شروع کند و به یک نقطه ختم کند.

در ادامه این کارگاه آموزشی  هنرمندان حاضر در کارگاه اموزشی به اجرای اتد های نمایشی پرداختند و هنرمندان حاضر به نکات ضعف و قدرت اجرا پرداخته و نکات لازم جهت هرچه بهتر بازی کردن و رعایت مسایل آموزشی  جهت اجرای بهتر به هنرمندان تذکرات لازم داده شد .

 





نوع مطلب :
برچسب ها : کارگاه تخصصی نمایش در ساری برگزارشد،
لینک های مرتبط :





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی