تبلیغات
مازرون نمایشmazronnamaesh - مطالب خرداد 1396
مازرون نمایشmazronnamaesh
دانش خود را هیچگاه احتکار نکنید / دکتر قریب
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


مازرون نمایش به ارسال اخبار، مطالب و موضوعاتی در باره نمایش های اجراء شده در مازندران می پردازد .

مدیر وبلاگ : حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظرتان در باره وبلاگ چیست؟






          
چهارشنبه 31 خرداد 1396
زمان ثبت : 1396-03-02 10:46:25

فتح خرمشهر2/ گل‌محمدی در گفتگو با سایت نسخه هنر:

سهم اندک رمان و تئاتر درباره فتح خرمشهر/ باید از جشنواره‌زدگی پرهیز کنیم

به گزارش سایت نسخه هنر؛

حمیدرضا گل‌محمدی تواندشتی کارشناس تئاتر و فعال تئاتر بسیج هنرمندان مازندران در گفتگو با خبرنگار سایت نسخه هنر با ارایه این مطلب که دشمن بعثی با حمایت استکبار جهانی و حامیانش برایران اسلامی یورش برده با مقاومت مردمی روبرو گشت اما با وجود مقاومت جانانه مردمی و ارتش و سپاه توانست بخشی از کشورما را اشغال کند، خرمشهر نیز یکی از منطقی بود که تحت اشغال دشمن مهاجم در آمد . گفت: خرمشهر این شهر مقاوم عاقبت با همت دلیر مردان ارتش و سپاه پاسداران در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ از چنگال دشمن بعثی آزاد شد و این آزاد سازی انعکاس جهانی را در پیش داشت و این واقعه از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود که حایز اهمیت است.

گل‌محمدی ادامه داد: به همین دلیل از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌است.

کارشناس تئاتر مازندرانی با تاکید بر این نکته که با توجه به اهمیت این موضوع آیا حرکت قابل توجهی در جهت انتقال این افتخار آفرینی ایثارگران و فرزندان غیور جمهوری اسلامی در حیطه هنرهای نمایشی کشور صورت پذیرفته است ادامه داد: می توان گفت که فعالیت هایی صورت پذیرفته اما اندک و قلیل بوده است.

وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری در رابطه با سینما خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در یکی از سخنانش در سال 93 در رابطه با سینما می فرمایند که عدّه‌اى با ورود سینما به مسائل مربوط به دفاع مقدّس، علناً مخالفت می‌کنند! من نمی‌دانم چه فکر می‌کنند؛ به اسم این‌که جنگ است، به اسم این‌که خشونت است! صد سال از شروع جنگ جهانى می‌گذرد ، امسال صدمین سال است، هنوز در آمریکا و در خیلى جاهاى دیگر دارند فیلم می‌سازند آن هم در چه گستره‌ى وسیعى!

عضو انجمن نمایش سازمان بسیج هنرمندان مازندران ادامه داد: با این تفاسیر می‌توان گفت که در عرصه دفاع‌مقدس به خصوص آزاد سازی خرمشهر در عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی کشور کمتر کاری صورت پذیرفته است .

وی با ارایه این مطلب که نقش پژوهش و تحریر رمان در این حیطه بسیار موثر است افزود: ما شاهد این هستیم که کمتر رمانی در حیطه جنگ تحمیلی به خصوص در رابطه با حماسه آزاد سازی خرمشهر به رشته تحریر در آمده است و این خود یک آسیب جدی است. اگر رمان‌های خوبی در این حیطه به رشته تحریر در می‌آمد نمایش‌نامه‌نویسان بالاخص نمایش‌نامه‌نویسان نسل جوان می‌توانند با فراغ بال بیشتری در این حیطه به نمایش‌نامه‌نویسی بپردازند و تئاتری‌های ما از آن در اجراء‌ها بهره‌مند شوند.

گل محمدی در رابطه با خاطرات دوران دفاع مقدس افزود: چه کسانی که در جبهه حضور داشتند و چه کسانی که در شهرها به پشتیبانی از جبهه و جنگ می‌پرداختند می‌توانند با ارایه خاطرات خود تاثیر بسیاری در خلق آثار دفاع مقدسی داشته باشند چرا که مردم آن زمان چه با حضور در جبهه و چه با پشتیبانی در پشت جبهه دست به خلق این حماسه‌ها زدند. به طور مثال می‌توانم به پیرزن تنهایی در یکی از روستاها اشاره کنم که با وجود خانه‌ کوچکش به کمک اهالی و یکی از سردارن شهید جنگ تحمیلی در زمان حیاتش بنا شده بود که به محل جمع آوری مراجعه کرده و تمام پول موجودی آن روزش که 15 ریال بود را به رزمندگان اسلام تقدیم می‌کند.

وی ادامه داد : تئاتر رسانه‌ای است که ارتباط مستقیم با مخاطب دارد و تاثیر گذاری‌اش نسبت به رسانه‌های تصویری از قبیل سینما و تلویزیون بیشتر است و می‌تواند در انتقال حماسه تاریخی ایران بهتر که برای پیران یک نوستالوژی و برای نسل جوان که آن زمان را لمس نکرده‌اند افختاری ملی را انتقال دهد.

داور چند دوره از جشنواره‌های تئاتر بسیج استان مازندران اظهار کرد: در زمان جنگ نمایش‌ها و فیلم‌هایی که به روی صحنه می‌رفت که به قهرمان پروری می‌پرداخت که پس از گذشت زمانی از سوی برخی از نمایش‌نامه نویسان، نمایش‌نامه‌های واقعی در باره جنگ به رشته تحریر در آمد و در جشنواره‌ها به اجرا گذاشته شد اما پس از پایان جنگ تحمیلی در ایران عده‌ای نمایش‌نامه‌نویس، نمایش نامه‌هایی را در رابطه با آسیب‌های جنگ و ضد جنگ به رشته تحربر در آوردند که این نمایش‌نامه‌ها با توجه به اینکه جنگ بر ما تحمیل شده بود نتوانستند حق مطلب را ادا کنند ، لذا نمایش نامه نویسان ما باید از زاویه دید دیگری به نمایش‌نامه‌نویسی نگاه می‌کردند که روحیه امید و زندگی و سازندگی را به مخاطب القا می‌کرد، لذا مطالبی بایست نوشته می‌شد که تاثیرات مثبت جنگ را که بر اثر مقاومت و عدم وابستگی به ابر قدرت‌ها باعث رشد و توسعه کشور شده بود را مطرح می‌ساخت که در این رابطه کاری صورت نپذیرفت.

وی در پایان گفت: بارها گفته‌ام که ما باید از جشنواره‌زدگی پرهیز کنیم کاری که برای جشنواره آماده می‌شود اکثرا با شتاب زدگی روبرو است و با تمرین حداقلی نمایشی با کیفیت پایین و با دستپاچگی آماده راه‌یابی به جشنواره می‌شود اگر تایید شود به جشنواره راه می‌یابد و اگر تایید نشود در نطفه خفه می‌شود. البته باید به حرکت نو و ارزشمند بسیج هنرمندان در برگزاری جشنواره دوازدهم با ایجاد فضای آموزشی و کارگاهی نیز توجه داشت







نوع مطلب :
برچسب ها : سهم اندک رمان و تئاتر درباره فتح خرمشهر/ باید از جشنواره‌زدگی پرهیز کنیم،
لینک های مرتبط :
نمایشنامه‌های دفاع مقدس ادای حق نکردند/ لزوم پرهیز از جشنواره‌زدگی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران  در دهه 1360دشمن بعثی با حمایت استکبار جهانی و حامیانش بر ایران اسلامی حمله نظامی کرد که از همان ابتدا با مقاومت مردمی روبرو شد اما دشمن با وجود مقاومت جانانه مردمی و ارتش و سپاه  توانست بخشی از خاک کشور عزیزمان را اشغال کند و خرمشهر نیز یکی از مناطقی بود که تحت اشغال دشمن مهاجم در آمد. و در ادامه خرمشهر این شهر مقاوم عاقبت با همت دلیر مردان ارتش و سپاه پاسداران در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱  از چنگال دشمن بعثی آزاد شد و این آزاد سازی  انعکاس جهانی را در پیش  داشت   و این واقعه از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود که حایز اهمیت است. اکنون  آزادسازی خرمشهر به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌است.
با توجه به اهمیت تاریخ و واقعیت‌های دفاع مقدس باید از خود بپرسیم آیا حرکت قابل توجهی در جهت انتقال فرهنگ افتخار آفرینی ایثارگران و فرزندان غیور جمهوری اسلامی در حیطه هنرهای نمایشی کشور صورت پذیرفته است یا نه؟ اما آنچه هنرمندان از این دریای حماسه توانستند به تصویر درآورند قطره‌ای از دریا است و بسیار جای کار دارد.
با توجه به منویات رهبری در سال 93  درباره سینما که فرمودند: «عدّه‌اى با ورود سینما به مسائل مربوط به دفاع مقدّس، علناً مخالفت می‌کنند! من نمی‌دانم چه فکر می‌کنند؛ به اسم این‌که جنگ است، به اسم این‌که خشونت است! صد سال از شروع جنگ جهانى می‌گذرد، امسال صدمین سال است، هنوز در آمریکا و در خیلى جاهاى دیگر دارند فیلم می‌سازند آن هم در چه گستره‌ى وسیعى!» با این تفاسیر می توان گفت که در عرصه دفاع مقدس به ویژه در آزادسازی خرمشهر به صورت تئاتر و هنرهای نمایشی کشور کمتر  کارشده است.
با توجه به نقش موثر پژوهش  و تحریر رمان در حوزه نشر فرهنگ دفاع مقدس، تا کنون کمتر شاهد نگارش رمان و نمایشنامه در حیطه جنگ تحمیلی به ویژه  درباره حماسه آزادسازی خرمشهر به رشته تحریر درآمده است و این خود یک آسیب جدی است. اگر رمان‌های خوبی در این حیطه به رشته تحریر در می‌آمد نمایش نامه نویسان  بالاخص نمایش‌نامه نویسان نسل حال می‌توانند  با فراغ بال بیشتری  در این حیطه به اجرای تئاتر بپردازند.
خاطرات دوران دفاع مقدس و رزمندگانی که در جبهه حضور داشتند و نیز همه کسانی که در شهرها به پشتیبانی از جبهه و جنگ می‌پرداختند می‌تواند موضوع مهمی در خلق آثار دفاع مقدسی باشد. چرا که مردم آن زمان چه با حضور در جبهه و چه با پشتیبانی در پشت جبهه دست به خلق این حماسه‌ها زدند و همگی آن پیرزنی که در یکی از روستاها با وجود اینکه خانه کوچکش به کمک اهالی و یکی از سردارن شهید جنگ تحمیلی در زمان حیاتش بنا شده بود با حضور در محل جمع آوری کمک های مردمی به جبهه تمام پول موجودی آن روزش که 15 ریال بود به رزمندگان اسلام  تقدیم  کرد.
همه می دانیم تئاتر رسانه‌ای است که ارتباط مستقیم با مخاطب دارد و تاثیر گذاریش نسبت به رسانه‌های تصویری از قبیل سینما و تلویزیون بیشتر است و می‌تواند در انتقال حماسه تاریخی کشورمان که برای پیران یک نوستالوژی و برای نسل جوان که دوران دفاع مقدس را در آن زمان درک نکرده اند افختاری ملی است نقش مهمی را ایفا کند.

در زمان جنگ نمایش‌ ها و فیلم‌هایی که به روی صحنه می‌رفت اغلب به قهرمان‌پروری می‌پرداخت اما پس از گذشت زمانی از سوی برخی از نمایش نامه نویسان،  نمایش نامه‌های واقعی درباره جنگ به رشته تحریر درآمد و در جشنواره‌ها به اجرا گذاشته شد اما پس از پایان جنگ تحمیلی در ایران عده‌ای نمایش نامه نویس، نمایش نامه‌هایی را در رابطه با آسیب‌های جنگ  و ضد جنگ به رشته تحریر در آوردند که این نمایش نامه‌ها با توجه به اینکه جنگ بر ما تحمیل شده بود نتوانستند حق مطلب را ادا کنند، لذا نمایش نامه نویسان ما باید از زاویه دید دیگری به نمایش نامه‌نویسی نگاه می‌کردند که روحیه امید و زندگی و سازندگی را به مخاطب القا می‌کرد، لذا مطالبی بایست نوشته می‌شد که تاثیرات مثبت جنگ را که بر اثر مقاومت و عدم وابستگی به ابر قدرت‌ها موجب رشد و توسعه کشور شده بود را مطرح می‌ساخت که در این رابطه کاری صورت نپذیرفت.
در پایان لازم می‌دانم بر این نکته تاکید داشته باشم که باید از جشنواره‌زدگی پرهیز کنیم چون  کاری که برای جشنواره آماده می‌شود اکثرا با شتاب‌زدگی روبرو می‌شود و نمایشنامه‌ها با تمرین حداقلی با کیفیت پایین آماده راه‌یابی به جشنواره می‌شود که اگر تایید شود به جشنواره راه می‌یابد و در غیر اینصورت در نطفه خفه می‌شود.
حمیدرضا گلمحمدی تواندشتی




نوع مطلب :
برچسب ها : نمایشنامه‌های دفاع مقدس ادای حق نکردند/ لزوم پرهیز از جشنواره‌زدگی،
لینک های مرتبط : ایکنا،





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی